PanActive
A projekt célja a klímabarát mobilitás, különösen a kerékpározás és gyaloglás iránti elkötelezettség növelése innovatív módon az osztrák-magyar határtérségben, a kiválasztott településeken szemléletformáló rendezvények és intézkedések, valamint mikroregionális kerékpárúthálózat- és gyalogos koncepciók tervezése révén.
Az osztrák-magyar határtérség funkcionális régió, amely számos területen (gazdaság, munkaerőpiac, turizmus, stb.) szorosan összefonódik. Ennek az összetartozásnak a gyakorlati vetülete a mobilitás, mely biztosítja a személyek- és áruk szabad áramlását a két tagállam között. Mind Burgenlandban, mind Nyugat-Dunántúlon a közlekedési rendszer erősen a motorizált egyéni közlekedésre épül - az utazások többsége személygépkocsival történik. A kerékpározás és a gyaloglás aránya a teljes mobilitáson belül mindkét régióban viszonylag alacsony. Mindez jelentős környezeti terheléssel, CO2-kibocsátással és negatív externáliákkal jár együtt; összességében jelentős mértékben rontva a régió lakóinak életminőségét.
A tervezett tevékenységek a fenntartható, a klímaváltozással szemben ellenálló, intermodális, regionális és biztonságos, határon átnyúló mobilitás előmozdítását és ösztönzését szolgálják. Az olyan szemléletformáló intézkedések, mint a „Radfreude” túrák valamint mindkét – a kerékpáros- és a gyalogos közlekedési – szakmai rendezvény elősegítik az aktív mobilitás (kerékpározás és gyaloglás) előnyeinek tudatosítását és az e témákkal kapcsolatos ismeretek bővítését a régióban.
Emellett a kerékpáros- és gyalogos közlekedési koncepciók kidolgozása elősegíti a keretfeltételek javítását. Az e koncepciókban kidolgozott intézkedések egy része pilot akciók formájában kerül megvalósításra (útjelzés, jelölés, akciónapok). A kerékpározás és a gyaloglás így a rövidebb távolságok megtétele során az autó vonzó alternatívájává válik. Ezáltal csökken a CO2-kibocsátás, mérséklődik a légszennyezettség és a zaj, a többletmozgás pozitív hatással lesz a lakosság egészségére, mely által javul a határon átnyúló régióban élő lakosság életminősége, és a klímavédelem helyzete.
A cél az, hogy a tervezett tevékenységek révén a jövőben gyakrabban használják az olyan klímabarát mobilitási formákat, mint a kerékpározás és a gyaloglás.
A felsorolt intézkedések fő haszonélvezője mindenekelőtt a funkcionális régió lakossága - akár közvetlen formában (mint a minőségibb és fenntarthatóbb közlekedési infrastruktúra használói), akár közvetve, itt élőként (a környezeti minőség javulása révén).
A tervezett módszertan a projektpartnerek, valamint a projektrégió érintett önkormányzatai és stakeholderei közötti szoros együttműködésen alapul. Mindez kiemelten fontos két olyan tagállam vonatkozásában, ahol a döntéshozói szintek nagymértékben eltérő módon kerültek kialakításra, köszönhetően az eltérő államberendezkedésnek (föderális versus centrális berendezkedés).
A projekt innovatív elemét jelenti a határon átnyúló mobilitás újszerű megközelítésén alapuló, az aktív mobilitás (kerékpározás, gyaloglás) előnyeit középpontba állító gondolkodásmód közvetítése. A klímabarát mobilitás a tervezett rendezvények és tevékenységek révén megtapasztalható, vonzóbbá téve az egyes egyén számára is a klímabarát magatartást.
Együttműködő projektpartnerek:
- Wirtschaftsagentur Burgenland/ Burgenlandi Mobilitási Központ (AT) – Vezető partner
- Nyugat-Pannon Terület- és Gazdaságfejlesztési Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. (HU)
Stratégiai partnerek:
- Burgenlandi Tartományi Hivatal (AT)
- Európai Kerékpáros Szövetség – ECF (BE)
Tények és adatok:
Keretprogram: INTERREG VI-A Ausztria-Magyarország
Futamidő: 39 hónap (2025.09.01. - 2028.11.30.)
Projekt összköltségvetése: 1.139.500 EUR
ERFA támogatás: 842.000 EUR
Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. költségvetése: 348.000 EUR
Felelősök

Halinka Péter
