CycleRight
Összefoglaló
Az elmúlt években a kerékpározás mint közlekedési mód jelentőset lépett előre az Európai Unió országaiban. Ez számos tényező kölcsönhatásának tudható be, de annyi biztos, hogy a COVID-19 kapcsán hozott korlátozások következtében megjelenő magatartásváltozás, valamint a 2014–2020-as időszakban a Kohéziós Alap által a kerékpározás fejlesztésére fordított mintegy 2,3 milliárd euró hozzájárult ehhez a jelenséghez. Mindeközben a közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás negyedét még mindig a városi közlekedés okozza, továbbá a közúti balesetek 69%-a is a városokban történik, ami hangsúlyozza annak fontosságát, hogy a lakosok számára további jól fejlett és megfelelően összekapcsolt kerékpáros infrastruktúrát biztosítsunk, így biztonságos közlekedési alternatívákat kínáljunk.
Az éghajlatváltozás közvetlen hatásai további kihívásokat jelentenek. Néhány év alatt kulcsfontosságú kérdéssé vált, hogy miként lehet a kerékpáros fejlesztéseket integrálni a városi kék és zöld infrastruktúrába, és hogyan lehet a városi hőszigethatásokat mérsékelni e fejlesztések megvalósítása során.
Továbbá az elérhetőséggel, hozzáférhetőséggel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a becslések szerint több mint százmillió különböző szintű fogyatékossággal élő ember él az EU-ban, ami felveti a kérdést: hogyan tud a kerékpáros közlekedéstervezés reagálni az ő és más kiszolgáltatottabb társadalmi csoportok, köztük a gyermekek, idősek vagy éppen a nők igényeire?
A fentiek fényében városok és regionális szereplők sokszínű partnersége összefogott a CycleRight projektben, hogy a fenntartható városi mobilitást célzó szakpolitikai eszközöket fejlessze a szén-dioxid-kibocsátásmentes gazdaság érdekében, megosztva az éghajlatváltozásnak ellenálló, hozzáférhető és biztonságos kerékpáros infrastruktúrával kapcsolatos bevált gyakorlatokat és ismereteket, és beépítve ezen tanulságokat a szervezeti működésükbe. Ez a tudás elérhető lesz az Interreg Europe szakpolitikai tanulási platformján, továbbá az Európai Kerékpárosok Szövetsége (ECF) által készített, „Az éghajlatváltozással szemben ellenálló és befogadó kerékpáros tervezési útmutatóba” is beépül.
A régiók közötti tanulási tevékenységek lehetővé teszik számunkra, hogy hozzájáruljunk a Kohéziós Politika 2021–2027-es időszakra tervezett 3,2 milliárd eurós forrásának hatékonyabb felhasználásához, nem is beszélve a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) által biztosított további lehetőségekről.
Weboldal: https://www.interregeurope.eu/cycleright
Partnerség
Vezetőpartner:
Nyugat-Pannon Terület- és Gazdaságfejlesztési Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. | West Pannon Regional and Economic Development Public Nonprofit Ltd. (HU)
Projektpartnerek:
- Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) | European Cyclists’ Federation asbl | ECF (BE)
- Bologna nagyvárosi térsége | Metropolitan City of Bologna (IT)
- Lettországi Zöldutak Egyesület | Latvian Greenways Association (LV)
- Délnyugat-Olténiai Regionális Fejlesztési Ügynökség | Regional Development Agency South-West Oltenia (RO)
- Blekinge Megyei Közigazgatási Hivatal | County Administrative Board of Blekinge (SE)
- Livorno megye | Province of Livorno (IT)
- Kárpátalja régió | Podkarpackie Region (PL)
- Deinze városa | City of Deinze (BE)
- Biciklo.me NGO (ME)
- Ungheni Város Önkormányzata | Ungheni City Hall (MD)
- Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium | Ministry of Public Administration and Regional Development (társult szakpolitikai partnerként)
- Kurzeme tervezési régió | Kurzeme Planning region (társult szakpolitikai partnerként)
Alapadatok
Keretprogram: INTERREG EUROPE
Projekt megvalósítási időszaka:
- Fő megvalósítási időszak: 2024. 04. 01. – 2027. 03. 31. (36 hónap)
- Utánkövetési szakasz: 2027. 04. 01. – 2028. 03. 31. (12 hónap)
- Projektzáró időszak: 2028. 04. 01. – 2028. 06. 30. (3 hónap)
A projekt teljes összköltségvetése: €2.115.105
A Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. költségvetése: €280.100
A CycleRight projekt az INTERREG Europe Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.