SMART Pannonia: Tovább erősödik az együttműködés Magyarország és Burgenland között a határon átnyúló közlekedési kapcsolatok fejlesztése terén
Az Ausztria-Magyarország 2014-2020 INTERREG V-A Együttmûködési Program keretében megvalósuló SMART Pannonia projekt fél idei konferenciája Sopronban, 2018. március 8-án került megrendezésre. A közlekedési témájú rendezvény közel 100 magyar és osztrák szakembert, szervezetet, illetve önkormányzatot vonzott Sopronba.
Fotó: Sopronmedia/Griechisch Tamás
A Magyarország és Burgenland között kialakult mintaértékû együttmûködés tovább fejlesztésében nagy szerepet játszott a 2016-ban osztrák-magyar partnerséggel induló SMART Pannonia projekt (Sustainable Mobility and Accessibility for Regional Transport in Burgenland-West-Hungary). A projektpartnerség 2018. március 8-án tartotta meg félidei konferenciáját a Külgazdasági és Külügyminisztérium szervezésében, valamint a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft., mint vezetõ partner és a további projektpartnerek, a GYSEV Zrt., a Regionalmanagement Burgenland, Burgenland Tartomány, a Verkehrsverbund Ost Region (VOR) valamint a Verkehrsinfrastruktur Burgenland Gmbh aktív közremûködésével.
A SMART Pannonia projekt célja a hatékony és fenntartható, határon átnyúló közös közlekedési együttmûködés megalapozása a fenntartható mobilitás erõsítése érdekében.
A projekt keretében a projektpartnerek létrehozzák a határon átnyúló szolgáltatókat összekötõ közlekedési platformot, együttmûködnek az intelligens mobilitást elõsegítõ megoldások és kerékpáros intézkedések kidolgozásában, valamint összehangolják a határon átnyúló vasúti tervezési tevékenységüket. Mindez hozzájárul a határtérség fenntartható átjárhatóságához, amely jelentõs gazdasági hatással is bír, valamint javítja a határrégió lakosságának életminõségét.
Mindezt alátámasztva Burgenland és Magyarország közötti példaértékû együttmûködésrõl tett említést valamint a határon átnyúló közlekedési kapcsolatok további fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta nyitóbeszédében többek között Hans Niessl, Burgenland tartományfõnöke, Kiss-Parciu Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium határ menti gazdaságfejlesztésért felelõs helyettes államtitkára, valamint Barcza Attila, Sopron város önkormányzati képviselõje.
Fotó: Sopronmedia/Griechisch Tamás: Dr. Perényi János Magyarország bécsi nagykövete, Dr. Fodor Tamás Sopron polgármestere, Hans Niessl Burgenlandi tartományfõnöke és Kiss-Parciu Péter a Külgazdasági és Külügyminisztérium határ menti gazdaságfejlesztésért felelõs helyettes államtitkára.
Az érdekes elõadások sorát Dr. Thomas Spiegel, a Közlekedési, Innovációs és Technológiai Minisztérium osztályvezetõje nyitotta meg a SMART Pannonia projekt szempontjából fontos vasúti infrastruktúra projektek tervezési és finanszírozási kérdéseinek áttekintésével. Ezt követõen Ungvári Csaba, a GYSEV Zrt. vezérigazgató-helyettese ismertette a közszolgáltatás megrendelésének és lebonyolításának speciális helyzetét a GYSEV Zrt. területén.
A bevezetõ szakmai elõadásokat követte a projektben eddig elért eredmények és a még megvalósításra váró feladatok bemutatása. A projektpartnerek olyan köztes eredményekrõl számoltak be, mint például a Burgenland tartomány területén megvalósuló mobilitás menedzserek képzésérõl, és az 50 településre készülõ mobilitási koncepcióról, ezenkívül a kerékpáros kampányokról valamint a kerékpáros közlekedést javító intézkedésekrõl. Továbbá a publikum hallhatott a GYSEV Zrt. által elõkészített mobil applikációról, mely az utazás során biztosít majd többek között valós idejû információkat, híreket, hiba bejelentési lehetõséget, illetve a gyermekek számára történõ közlekedésbiztonsági oktató tevékenységérõl valamint a határon átnyúló közlekedésfejlesztésben érintett szereplõkkel folytatott stratégiai tárgyalások eredményeirõl.
A délután folyamán került megrendezésre Burgenland és Nyugat-Magyarország 2. közlekedési board ülése a SMART Pannonia projekt keretein belül, melyet Albert Gábor, a KTI Közlekedéstudományi Intézet központvezetõjének szakmai gondolatai nyitottak meg a SMART Pannonia projekt vonzásterületét érintõ ingázás témakörével. A továbbiakban a kerekasztal beszélgetést megalapozva elsõként Dr. Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelõs helyettes államtitkárának elõadásában hallhattak a résztvevõk Ausztria – Magyarország határ menti és határon átnyúló közlekedési infrastruktúra fejlesztéseirõl. Ezt követõen Paul Liebhart, a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) GmbH vezetõ tervezõje vázolta fel a közösségi közlekedési kínálatok fejlesztésére vonatkozó 2019-2029 közötti terveket Burgenland és a határon átnyúló térség területén. Mindezt kiegészítette Roman Michalek, a Miro Mobility GmbH ügyvezetõjének beszámolója az Interreg AT-HU CrossBorder Rail és CrossBorder Roads projektek megvalósítási állapotáról. Végül Markus Rothensteiner és Hannes Klein, a Burgenlandi Tartományi Hivatal Közlekedéskoordinációs Osztályától a határon átnyúló mobilitás fejlesztésre vonatkozó elképzelések ismertetésével zárta az elõadások sorát, melyet egy kerekasztal beszélgetés követett.
A konferencia újfent bebizonyította, hogy a Magyarország és Burgenland között kialakult kapcsolat jó gyakorlatként szolgálhat más határ menti régiók fejlesztési együttmûködései számára is.
A rendezvényen bemutatott prezentációk az alábbi linken érhetõek el:
https://drive.google.com/open?id=1RccSz19klVvf-HgBTgQHSMzEblgi40S5