hírek

Transdanube.Pearls: 22 nap a Duna mentén fenntartható mobilitási eszközökkel - 2. szakasz

A Transdanube.Pearls projekt keretén belül egy nemzetközi szakértõi csapat (2 videós, közlekedési és turisztikai szakértõ) járták végig a Duna menti térségeket a fenntarthatóság jegyében oly módon, hogy kizárólag olyan közlekedési eszközöket használtak (buszt, vonatot, csónakokat és biciklit), amelyek a fenntarthatóságot szolgálják. A felmérés elsõ szakaszát Budapest zárta (2017 júliusában), ahová a Duna forrásától, Németországból érkeztek a résztvevõk. A csapat 2017 szeptemberében folytatta az utazást a Duna alsó szakaszán, Budapesttõl a Duna-deltáig. Az utazás célja az volt, hogy bebizonyosodjon: személyautó nélkül is végig lehet járni a Duna mentét.

A szakértõi csapat tagjai a horvátországi Duna-szakasz mellett (A képen balról jobbra sorrendben: Dejan Veselinovic, Dusan Cavic, Dusan Saponja és Andreas Friedwagner)

Az összegzõ túra a Transdanube.Pearls projekt jegyében szervezõdött, amelynek az a célja, hogy fenntartható közlekedési megoldásokat és szolgáltatásokat hozzon létre a turisták számára; vonat és buszjáratokat, csónakos, hajós és kerékpáros utakat. E célból fog megalakulni a „Transdanube.Pearls” desztinációs hálózat, amelynek célja a fenntartható mobilitás és turizmus fejlesztése. Ez egy egyedülálló értékesítési lehetõséget nyújt majd a résztvevõ célállomásoknak, emeli a vonzerejüket (ezzel együtt az egész Duna Régió vonzerejét is), de ami a legfontosabb, hogy csökkenti a közlekedés környezetre gyakorolt negatív hatását. Az összegzõ és értékelõ túra megmutatta, hogy már most lehetséges a hálózat gyöngyszemei között (Pearls) fenntartható módon közlekedni (vonattal, busszal, kerékpárral, hajóval vagy kenukkal), és megtekinteni a helyi turisztikai látványosságokat úgy, hogy nem ártunk a környezetünknek.

2017. augusztusában a csapat busszal folytatta az útját Budapesttõl Mohácsig. Mindeközben megtapasztalták, hogy milyen komoly vonzerõvel hat a kerékpározás a helyi lakosokra és a turistákra egyaránt, akik az Eurovelo 6-os és 13-as úton kerekeztek. Nóra, az Interreg Önkéntes Fiatalok riportere a mohácsi tartózkodás alatt csatlakozott a csoporthoz. Itt ismerkedett meg a Transdanube.Pearls projekttel, majd folytatták az útjukat a 2010-es Európa Kulturális Fõvárosa felé, Pécsre, ahol végigjárták a város kulturális és történelmi nevezettességeit. Úton Vukovár felé lehetõség nyílt Európa legnagyobb érintetlen ártéri élõhelyének, a Kopácsi rétnek a meglátogatására is, valamint kiélvezhették a Duna egyetlen e-csónak által kínált utazás örömét is.

Horvátországot követõen busszal jutottak el Belgrádból Kladovóba, majd Donji Milanovacba. A csapat megközelítette a Vaskaput, ahol gyönyörködtek a mesés dunai tájban, valamint látták Velikit és Mali Kazan Gorgét. Majd átvágva a határon, megnézték a Vaskapu régió román oldalát is Orsovánál, csónakról. Ezután átkeltek a Mehediniti hegyeken. Vidinbe érve – ami már Bulgáriában található – megtekintették Baba Vida várát, és a csodás belogradchik-i sziklákat is. Szvistovnál a csapat elérkezett a Duna legdélebbi részéhez, és meglátogatta a gyönyörû római települést, Nove Complex-et a folyó partján. Az utolsó bulgáriai napot Ruszéban és környékén töltötték, mely során megnézték az ivanovói sziklatemplomokat. Átvágtak a Duna hídon Ruszéban, és a Duna delta felé vették az útjukat – miközben elhaladtak Bukarest mellett is. Tulcea-ban, amit a Duna delta kapujának is neveznek, kiélvezték a RomaniaFest Nemzetközi Vízibicikli Fesztivál forgatagát. 22 nap után végre elérték a Duna-deltát, mely során egy kalandos kerékpártúrán jutottak el arra a helyre, ahol a Duna és a Fekete-tenger habjai egyesülnek.

Mindaz a seregnyi új tudás, amit ez az út adott, értékes információkkal fog szolgálni az érintett térségekkel kapcsolatosan, illetve a térségekben fellelhetõ fenntartható közlekedési lehetõségekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, valamint arról, hogy ezeket a jövõbeli gyöngyszemeket (Pearls) hogyan lehet elérni és hol lehet megfelelõ információkhoz jutni minderrõl.

 

 

A projektrõl

Az EU által támogatott projekt két és fél évig tart az Interreg – Danube Transnational Program keretében, amely 2,9 millió eurós összköltségvetéssel rendelkezik. A projektben összesen 15 szervezet és 24 stratégiai partner vesz részt, elkötelezve magát a fenntartható közlekedés és turizmus eszméje iránt. A projekt ideje alatt minden résztvevõ térség a fenntartható közlekedési módokat kívánja fejleszteni olyan tevékenységekkel, mint pl. a közlekedési információs központok létrehozása, mobilitási menedzserek alkalmazása, az elkötelezett helyi és regionális turisztikai szolgáltatók támogatása, a lakosság és a turisták közlekedéssel és a turizmussal kapcsolatos tájékoztatásának javítása. Ezen kívül fejleszteni kívánják a kerékpárok kölcsönzési, tárolási és szállítási lehetõségeit, illetve a kerékpárutak rendszerének fejlesztését is: mindezt azzal az egyértelmû céllal, hogy a Duna mentén a fenntartható közlekedés a mindennapok része legyen.

fotógaléria

további hírek