SMART Pannonia: Szakértői fórum határon átnyúló közlekedési kapcsolatok témában
Nagy érdeklődés övezte a "Fenntartható Mobilitás és Elérhetőség Burgenland és Nyugat-Magyarország Regionális Közlekedésének érdekében - SMART Pannonia" című projekt Határon átnyúló közlekedési kapcsolatok tematika köré épülő Szakértői Fórumát, mely az Ausztria-Magyarország 2014-2020 INTERREG V-A Együttműködési Program keretein belül 2017. június 28-án került megrendezésre Sopronban a Külgazdasági és Külügyminisztérium, mint projektpartner szervezésében, a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. és a GYSEV Zrt. valamint az osztrák partnerek aktív közreműködésével.
A szakmai találkozót több magas rangú díszvendég is megtisztelte nyitóbeszédével, elsõként Dr. Perényi János, Magyarország bécsi nagykövete, majd Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója valamint Németh Zoltán, a Gyõr-Moson-Sopron Megyei Közgyûlés elnöke köszöntötte a publikumot. A köszöntõk során valamennyien hangsúlyozták a határon átnyúló együttmûködések fontosságát, melyeknek nemcsak az infrastruktúra fejlesztésekre szabad korlátozódniuk, hanem számos más potenciális együttmûködési területre, továbbfolytatva Burgenland és Nyugat-Magyarország közötti példaértékû együttmûködést. Mindezekhez a SMART Pannonia projekt célkitûzései is hozzájárulnak, hiszen többek között a közlekedésben szerepet vállaló szervezetek közötti együttmûködést segítik elõ, valamint újszerû közlekedési megoldások fejlesztése révén a klímabarát mobilitást is támogatják.
A rendezvény különlegessége volt, hogy az osztrák-magyar határtérség közlekedési szakértõi mellett a CENTROPE térség – cseh, szlovák, osztrák és magyar regionális együttmûködés – közlekedésben jártas szakembereit is a résztvevõk között üdvözölhettük, miután az elhangzott témák nagyban érintették a magyar-osztrák-szlovák hármashatár térséget is.
Az érdekes elõadások sorát Halinka Péter, a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. határon átnyúló projektek igazgatója nyitotta meg a határon átnyúló közlekedési kapcsolatok területfejlesztési aspektusainak áttekintésével, beleértve a hármashatár térség vizsgálatát.
Ezt követõen Albert Gábor és Dr. Siska Miklós, a KTI Közlekedéstudományi Intézet tudományos munkatársai az osztrák-magyar és szlovák-magyar határtérség kutatási eredményeit ismertették a határt átlépõ mobilitás mozgató rugói tekintetében.
A bevezetõ szakmai gondolatokat követte Paul Liebhart, a Verkehrsverbund Ost-Region (VOR) GmbH képviseletében, aki a határon átnyúló közlekedési kapcsolatok jövõbeni stratégiai terveit mutatta be, elsõsorban vasúti vonalak fejlesztési és infrastrukturális beruházási terveit Burgenland és Nyugat-Magyarország között, melyeknek céljai az utazási és átszállási idõ csökkentése, ütemezett menetrend bevezetése valamint közlekedési csomópontok kialakítása annak érdekében, hogy a közösségi közlekedés minél vonzóbbá váljon az egyéni közlekedéssel szemben.
Az elõbbiekben felvázolt stratégiai tervekhez kapcsolódóan mutatta be Németh Béla, a GYSEV Zrt. projektmenedzsere, hogy a GYSEV határon átnyúló vasúti fejlesztési tervei miként illeszkednek a VOR valamint Burgenland fejlesztési elképzeléseihez, tekintve például a Sopron – Mattersburg – Wiener Neustadt vonalat és a Soproni állomást érintõ átépítéseket illetve a Friedberg – Oberwart – Szombathely vonalat. Ezenkívül szó esett a GYSEV további projektjeirõl, melyek a határon átnyúló térség elérhetõségének javításához kívánnak hozzájárulni.
A vasúti fejlesztési tervek megvitatását követõen Antoni Zsolt, a Külgazdasági és Külügyminisztérium osztályvezetõje a határon átnyúló közúti fejlesztési terveket részletezte, mely során mind a nagyléptékû tervek, mint például M85-A3 és M8-S7 határon átnyúló összekötõ szakaszok vonatkozásában, mind pedig a kisléptékû tervek, többek között Kõszeg – Oberpullendorf, Sopronkõhida – St. Margarethen, Zsira – Lutzmannsburg, Várbalog – Halbturn és Rajka – Deutsch Jahrndorf tekintetében ismertetésre kerültek.
A szakmai fórumot Hannes Klein, a Burgenlandi Tartományi Hivatal Közlekedéskoordinációért felelõs csoportvezetõje zárta elõadásával, mely során bepillantást nyerhettünk a Közlekedéskoordinációs Osztály hatásköreibe, feladatköreibe és célkitûzéseibe valamint áttekinthettük a Tartományi Hivatal tulajdonosi részesedését Burgenland közlekedésének biztosításában érintett szervezeteknél. Végezetül a határon átnyúló mobilitás fejlesztés fontossága is kiemelésre került a funkcionális régió vonatkozásában, melynek megvalósításához jelentõs brüsszeli lobby tevékenységet folytatnak további EU finanszírozási lehetõségek elérése érdekében.
A rendezvényen bemutatott prezentációk az alábbi linken érhetõek el:
https://drive.google.com/drive/folders/1heCPiIRYxNpdDdwz9lHCYgp1oSHXp6pl?usp=sharing