hírek

ICTr-CE a EuroVelo & Kerékpáros Turizmus Konferencián 2025: Aktívan közreműködve a kerékpáros turizmus jövőjének alakításában

Az ICTr-CE projekt partnerei részt vettek és aktívan közreműködtek a 2025. szeptember 24-26. között Balatonfüreden, Magyarországon megrendezett nemzetközi EuroVelo & Kerékpáros Turizmus Konferencián. A konferenciát az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) szervezte, és 31 ország szakértőit, vízionáriusait és helyi közösségek képviselőit hozta össze azzal a céllal, hogy fenntartható és befogadó kerékpáros kezdeményezéseket hozzanak létre Európa-szerte. A projekt partnerei panelistákként és tartalom-társalkotókként járultak hozzá a kerékpáros turizmus jövőjéről folytatott vitákhoz.

A EuroVelo konferencián Balatonfüreden Henk Swarttouw, az Európai Kerékpáros Szövetség elnöke, a kerékpáros mozgalom irányelvét hangsúlyozta egy tömör, de erőteljes üzenettel:

„Több és jobb kerékpározás mindenkinek.”

Az „több” és „jobb” kiemelésével Swarttouw a kettős kihívásra hívta fel a figyelmet: növelni kell a kerékpározók számát, miközben biztosítani kell, hogy a kerékpáros élmény biztonságos, kényelmes és élvezetes legyen.

„Inkluzív turizmus, amely fontos üzleti lehetőségeket teremt a helyi szolgáltatóknak”

Urška Dolinar, az Iskriva Intézet társalapítója és igazgatója bemutatta az Amazon of Europe Bike Trail létrejöttének folyamatát EU-s finanszírozású projektek révén (AoE Bike Trail, Amazing AoE, SMARTER AOE). Ez a határokon átnyúló kerékpáros útvonal öt országot köt össze a Mura, Dráva és Duna mentén. Dolinar a Fenntartható Kerékpáros Fejlesztési Projektek finanszírozásából kihozható lehetőségek panelbeszélgetésben vendégelőadóként hangsúlyozta: az inkluzív turizmus üzleti lehetőséget teremt a helyi szolgáltatók számára – legyenek azok gazdák, kézművesek vagy szállásadók. Kiemelte, hogy átgondolt finanszírozás és szoros együttműködés a helyi közösségekkel gazdasági fejlődést generálhat, miközben megóvja a természeti és kulturális örökséget. Az ICTr-CE projekt az AoE projektek eredményeire épít, és még fenntarthatóbb, ökológiai és társadalmi szempontból is felelős ajánlatokat fejleszt ki… Ugyanebben a panelban Polgár Tibor, a Westpannon stratégiai igazgatója erre a témára erősített rá, és jobban kiemelte az EU-s projektek regionális koordinálásának szerepét a kerékpáros infrastruktúra és turizmus fejlesztésében. Hangsúlyozta, hogy fejlesztésnek minden szinten – helyitől a nemzetköziig – meg kell valósulnia, de a regionális szint különösen jelentős, mert itt van leginkább lehetőség az ágazatok és határon túli szereplők horizontális együttműködésére. Előadásában bemutatta, hogy az európai finanszírozás (ICTr-CE, IBC Duna, SMART Pannonia, CycleRight projektek) stratégiai és összehangolt felhasználása hogyan gyorsítja a határokon átnyúló együttműködést, erősíti a helyi gazdaságot, és segít abban, hogy a kerékpáros kezdeményezések a szélesebb regionális fejlődési stratégiába integrálódjanak. Dolinar és Polgár együtt mutatták meg, hogy inkluzív megközelítésekkel és hatékony forrásfelhasználással a kerékpáros projektek a fenntarthatóság és a jólét hosszú távú motorjai lehetnek.

„Helyiek, szolgáltatók és KKV-k bevonása”

A „Helyi lakosok, szolgáltatók és KKV-k bevonása” panelben Miha Lesjak, a Primorska Egyetem Turisztikai Karának professzora hangsúlyozta, hogy igazán jó kerékpáros élményt nemcsak a minőségi infrastruktúra, hanem a szolgáltatások és vendégszeretet biztosítanak. Rámutatott, hogy a legjobb gyakorlatok képesek inspirálni újabb szereplőket, bővítve a kerékpárosbarát megoldások hálózatát minden szinten, makrótól a mikróig – végső soron nagyobb előnyöket hozva a turisták és helyi közösségek számára… „Csak világos, mérhető adatokkal mutathatjuk be a pozitív hatást”

Michael Meyer kiemeli az adatokon alapuló eszközök fontosságát a fenntartható kerékpáros turizmusban

Michael Meyer, az Ö.T.E.–LT&C társelnöke, a „Kerékpáros útvonalak és kerékpáros turizmus hatásának mérése” panel résztvevőjeként mutatta be az ICTr-CE projektben továbbfejlesztett alkalmazott eszközöket – a Carbon Footprint Calculator (CARMACAL) és a Hatásmérő Rendszert. Ezek az eszközök a szolgáltatóktól gyűjtenek adatokat a kerékpáros turizmus környezeti, társadalmi és gazdasági hatásairól, lehetővé téve a fenntarthatóbb túra-tervezést és az eredmények jobb nyomon követését.

Meyer kiemelte, hogy szilárd politikákra, egyértelmű ajánlásokra és gyakorlati mérési eszközökre van szükség a fenntartható turizmus előmozdításához. Megjegyezte, hogy a turisztikai kezdeményezéseket gyakran nem veszik kellőképp figyelembe a hosszú távú környezeti és társadalmi hatások szempontjából, ezért szükség van olyan eszközökre, amelyek segítenek megóvni a természeti erőforrásokat és javítják a közösségek jólétét.

Továbbá hangsúlyozta, hogy a megbízható adatok és a szabványosított mutatók kulcsfontosságúak a teljesítmény értékelésében, a fejlesztendő területek azonosításában, és abban, hogy a turizmus stratégiája igazodjon az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célokhoz (SDG-k). Az átlátható, adatokon alapuló megközelítések erősítik az érintettek együttműködését, és biztosítják, hogy a kerékpáros turizmus pozitívan járuljon hozzá az emberek és a bolygó javához.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) két kategóriában adott át díjakat:… Legjobb Kerékpáros Turisztikai Kezdeményezés Díj – a kerékpározáshoz kapcsolódó legjobb turisztikai kezdeményezésért,

Legjobb Kerékpáros Útvonalfejlesztési Díj – a legjobb kerékpáros útvonal fejlesztésért.

Az Amazon of Europe Bike Trail megkapta a Legjobb Kerékpáros Turisztikai Kezdeményezés díjat 2025-ben

Az Amazon of Europe Bike Trail lett az első, amely elnyerte a 2025-ös Legjobb Kerékpáros Turisztikai Kezdeményezés díjat, amelyet az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) adott át a konferencián. Az elismerés olyan kezdeményezéseket jutalmaz, amelyek ötvözik a fenntarthatóságot, az innovációt és a pozitív helyi, közösségi és környezeti hatásokat. Az Amazon of Europe Bike Trail kezdeményezés, amely öt országot köt össze a Mura, Dráva és Duna mentén (Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Magyarország és Szerbia), és áthalad az EuroVelo 13 – Vasfüggöny útvonalon is, egyedülálló víziójáról ismert – nem csupán turisztikai útvonal, hanem fenntartható fejlesztési projekt, amely összeköti a természetet, kultúrát és embereket.

Urška Dolinar kiemelte, hogy az Amazon of Europe Bike Trail nem pusztán kerékpáros útvonal kiépítését jelenti, hanem fenntartható módon teszi lehetővé a helyi üzleti lehetőségeket – új gazdasági lehetőségeket teremt a helyi közösségeknek, miközben hiteles élményt kínál a turistáknak. Polgár Tibor ehhez kapcsolódva a nagyszabású, határokon átívelő kezdeményezés létrehozásának kihívásairól is beszélt. Úgy nyilatkozott, hogy „az Amazon of Europe Bike Trail megalkotásának és fejlesztésének folyamata gyakran olyan volt, mint egy egykerekű biciklin utazni – kihívást és bizonytalanságot jelentett, de sikerült megtartani az egyensúlyt és előrehaladni anélkül, hogy elestünk volna,” ezzel is kiemelve, mekkora kitartást és együttműködést igényelt a projekt sikere… Nyugat-Pomeránia megkapta a Legjobb Kerékpáros Útvonalfejlesztési Díjat 2025-ben

A díjat Wanda Nowotarska, a Nyugat-Pomerániai Tartomány kerékpáros képviselője vette át: „Nagy megtiszteltetés ilyen rangos díjat kapni. Kerékpáros útvonalhálózatunk nem pusztán infrastruktúra – lehetőség a régió felfedezésére, a fenntartható turizmus népszerűsítésére, és annak bemutatására, hogy a kerékpár valóban változást hoz a lakosaink életében,” hangsúlyozta a gálán.

A konferencia célja és tartalma

A konferencia célja az ötletcsere és jó gyakorlatok megosztása volt, hogyan fejleszthető a kerékpáros turizmus a fenntarthatóság, innováció és együttműködés jegyében. A résztvevők megvitatták, hogy a kerékpáros útvonalak – mint a EuroVelo és Amazon of Europe Bike Trail – nemcsak turistákat vonzanak, de vidékfejlesztést is elősegítenek, szénlábnyomot csökkentenek és erősítik a helyi gazdaságokat. Az Amazon of Europe Bike Trail példaként szerepelt arra, hogyan kapcsolhatók össze természetvédelmi célok gazdasági és társadalmi előnyökkel: öt országot köt össze, miközben elősegíti Európa egyik utolsó vad folyóvidékének megőrzését.

A hír végén ismét az ECF elnökét, Henk Swarttouw-t idézzük:

 „A kerékpárutat nem érdekli, ki biciklizik rajta.”

Ezzel Swarttouw a kerékpározás demokratikus jellegére hívta fel a figyelmet: ez az önmagában is akadályokat lebontó, csoportokat összekapcsoló közlekedési mód. Emlékeztetett rá, hogy a kerékpáros infrastruktúrába fektetett pénz az egész társadalom javát szolgálja, elősegíti az összetartozást, az egészséget és a fenntarthatóságot.

fotógaléria

további hírek