Fenntartható mobilitás és intermobilitás: Az EU CYCLE projekt jó gyakorlatai
Az EU CYCLE projektpartnerei jó gyakorlatokat mutattak be arról, hogy az intermodális közlekedés előmozdítása hogyan teszi lehetővé a motoros járművekről a tömegközlekedésre és a kerékpárokra való áttérést. Az virtuális tanulmányútra 2021. májusában került sor.
Az esemény az EU CYCLE projekt keretében szervezett tanulmányutak sorozatának részeként valósult meg. A bemutatott példák bizonyították, hogy az intermodális közlekedés jelentősége egyre növekedik Európa városi és vidéki mobilitási rendszereiben, többek között a következőket mondták el.
Ausztria és Magyarország: Intermodális, határokon átnyúló összeköttetés
Az osztrák-magyar vasúttársaság, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV), a nyugat-dunántúli régió tömegközlekedésének meghatározó szereplője, stratégiailag fektetett be a tudatos vasúti infrastruktúrába és a szolgáltatások fejlesztésébe azért, hogy megkönnyítse a kerékpár és a vonat együttes használatát. Az elektromos, alacsony padlós vonatok ideálisak a kerékpárosok számára. A vállalat kerékpártárolókat is létesített több, mint 1800 kerékpár számára 39 különböző állomáson.
Hollandia: Biztonságos kerékpártároló tervezése
Lucas Harms, a Holland Kerékpáros Nagykövetség ügyvezető igazgatója és Simone Jorink, a Movares kerékpáros parkolási tanácsadója megosztotta hallgatóságával a holland intermodalitás jó gyakorlatait. Számukra a népszerű kerékpár és vonat kombináció kulcsfontosságú a zökkenőmentes utazási élmény biztosításához, tekintve, hogy az utazások 50%-a kerékpárral kezdődik.
A kerékpárok parkolási ideje a vasútállomáson, a modális megoszlás és a lakosság mérete mind fontos indikátor a szükséges parkolóhelyek számának előrejelzésekor. Utrecht városa például 2019-ben megnyitotta a világ legnagyobb kerékpárparkolóját, amelyben 12 500 kerékpárnak van elegendő hely.
Elektromos táblák vezetik a kerékpárosokat a parkoló kerékpárjuk irányába.
Puglia: Ingyenes kerékpárszállítás a vonatokon
Raffaele Sforza, Puglia régió projektmenedzsere bemutatta az ingyenes kerékpárszállítási szolgáltatást a Puglia régió vonatain. A szolgáltatást bevezető megállapodást Puglia régió és öt vasúttársaság írta alá 2017-ben. A vasúttársaságok elkötelezték magukat amellett, hogy a vonatokat kerékpárok számára kijelölt helyekkel, valamint akadálymentes, jelzett útvonalakkal és kerékpáros parkolóhelyekkel látják el.
Olaszország: Az ingázási szokások megváltoztatása játékkal
Nico Capogna Olaszország másik jó gyakorlatát osztotta meg hallgatóságával, és beszélt az intelligens városok Pin Bike szoftverrendszeréről, amely lehetővé teszi az önkormányzatok, cégek és iskolák számára, hogy pénzügyi ösztönzőket biztosítsanak azoknak a munkavállalóknak, akik kerékpárral járnak munkába. A munkáltatók a napszaknak megfelelően módosíthatják az ösztönzőket, növelve azokat a forgalmi csúcsidőben. Több olasz önkormányzat kézzel fogható eredménnyel használja a Pin Bike-ot; az alkalmazottaik átlagosan 7 km -t bicikliznek naponta.
Budapest: Megosztott mobilitás
Tóth Patrik, a BKK Budapesti Közlekedési Központ innovációs projektmenedzsere által bemutatott MOL Bubi az első közösségi mobilitási megoldás Budapesten. 2014-ben indult, a város folyamatosan tovább javítja a kerékpármegosztó rendszert, könnyebb kerékpárokat kínálva, módosítva az árakat és egyszerűsítve a regisztrációs rendszert.
2019-ben Budapest megállapodást írt alá öt mobilitási szolgáltatóval, és bevezette a mobilitási pontokat a megosztott szolgáltatásokkal. 2020-ban létrehozták a mobilitási pontok kis hálózatát. Ennek eredményeként nőtt a mikromobilitási szolgáltatásokat igénybe vevő utak száma, ami a korábban autóval megtett utak 5-10% -át váltotta fel.
Itt olvashat még többet az EU CYCLE projektről.
Nézze meg a webinart!