Regionális kerékpározás: Az EU CYCLE projekt jó gyakorlatai
Az év elején a lengyel partnerünk által szervezett virtuális tanulmányút után az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) és a projektpartnerek összegyűjtötték a regionális kerékpáros hálózatok kialakításának jó gyakorlatait.
Az online tanulmányút az EU CYCLE projekt keretében valósult meg, amelyen keresztül az ECF és partnerei kiemelkedő regionális kerékpáros megoldásokat ismerhettek meg a fenntartható turizmus és a helyi kerékpáros forgalom fellendítése érdekében. A példákat egy webináron mutatták be.
Green Velo keleti kerékpárút
A közel 2000 km-t számláló Green Velo Keleti Kerékpárút Lengyelország leghosszabb kerékpáros útvonala, amely különböző, természeti és kulturális látnivalókkal gazdag településeket köt össze. Az útvonalat egyedivé teszi a kerékpárbarát helyek és kerékpáros szervizpontok rendszere, amely állványokkal, esőbeállókkal, padokkal, szemeteskosárral és információs táblákkal van felszerelve.
A végrehajtás egyik legnagyobb kihívása az volt, hogy eddig nem létezett ilyen metodika a kerékpárutak jogszabályban történő megjelöléséhez. Az uniós társfinanszírozást arra használták fel, hogy frissítsék a közutakon elhelyezett táblákra és jelzésekre vonatkozó elavult nemzeti szabályozásokat. A modern jelzőrendszert végül egy miniszteri rendelet vezette be 2013-ban.
Itt olvashat még többet a projektről: www.greenvelo.pl
Kerékpározás Nyugat-Pomeránia szerte
A Nyugat-Pomerániai régió hosszútávú kerékpárút-hálózatának tervezése 2015-ben kezdődött, a régió védett területeinek és kerékpáros forgalmának elemzése után. A végrehajtás első szakaszában tizenkét folyosót és négy kiemelt útvonalat választottak ki. A választás a turisztikai vonzerőn, a vasúthálózathoz való kapcsolódáson és a meglévő kerékpáros infrastruktúrán alapult.
„Telepítettünk kerékpáros forgalomszámlálókat, és az adatok egyértelműen azt mutatják, hogy a kerékpározás rendkívül népszerű” - mondja Wojciech Grela, a Nyugat-Pomerániai régió Rendőrbírói Irodájától. „A számlálók felszerelése előtt senki sem hitte volna, hogy naponta több, mint 7000 kerékpáros haladhat át a lengyel-német határon, Świnoujście kisváros közelében. A kerékpáros számlálók adatai azt is kimutatták, hogy a kerékpározás hogyan növekedett 2020-ban a COVID19 helyzet miatt ”.
A projekt befejezése után a hálózat 60%-a lesz autómentes.
Itt olvashat még többet a projektről: www.rowery.rbgp.pl
Ötletek a regionális kerékpáros hálózat tervezéséhez
A regionális hálózatoknak három fő típusa létezik: funkcionális (ingázás), turisztikai és rekreációs. A kerékpárutaknak minden típusú kerékpárt ki kell szolgálniuk, még akkor is, ha egynél több funkciót kombinálnak.
„Van egy szabvány a tervezési kritériumok tekintetében, és ez öt elvet tartalmaz: koherencia, közvetlenség, biztonság, vonzerő és kényelem” - hangsúlyozza Aleksander Buczyński, az ECF szakpolitikai tisztviselője.
„Ezek a kritériumok néha kisebb eltérésekkel érvényesülnek egy-egy régió helyi igényeitől függően, azonban mindegyiknek teljesülnie kell. Nagyon egyszerű azt mondani, hogy „első a biztonság”, azonban egy tökéletesen biztonságos, nem koherens vagy kényelmesen nem használható útvonal kiépítése pusztán erőforráspazarlás lesz.”
A regionális kerékpáros hálózat tervezése során az előírásokat is szem előtt kell tartani. Komoly kihívást jelent az érintettek sokfélesége, valamint az, hogy a regionális közigazgatás nem rendelkezik hatáskörrel a regionális úthálózaton kívül, vagy az, hogy a kerékpárút -építéshez szükséges területek beszerzéséhez nincsenek meg a szükséges eszközök.
Itt olvashat még többet az EU CYCLE projektről.
Nézze meg a webinart!