BIG_inn AT-HU projekt Szakmai konferencia – 2021. május 06.
2021. május 6-án online – és a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat támogatásával – győri bejelentkezési helyszínnel – részint offline keretek közt került megrendezésre az INTERREG V-A Ausztria-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében megvalósuló „Oktatási együttműködések az AT-HU határrégióban_innovatív, BIG_inn AT-HU” projekt Szakmai konferenciája.
Közel 150 fő regisztrált résztvevővel nagy érdeklődés övezte a BIG_inn AT-HU projekt szakmai konferenciáját, mely a Nyugat-Pannon Terület- és Gazdaságfejlesztési Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. projektpartner szervezésében, valamint további partnerek Alsó-Ausztriai Tartományi Hivatal Óvodai Osztálya, a Soproni Egyetem, Burgenland Tartomány, Wiener Kinderfreunde és a Bécsi Városi Iskolatanács, Európa Irodájának közreműködésével valósult meg. Mintegy 115 fő online magyar és osztrák, valamint 10 fő győri résztvevőt köszönthettünk a magyarországi, bécsi, burgenlandi és alsó-ausztriai régióból, köztük döntéshozók, programszervek képviselői, oktatási és képzési intézmények vezetői, óvoda- és iskolafelügyelet képviselői, pedagógusok, polgármesterek, valamint városok és települések képviselői.
A rendezvényt Németh Zoltán, Győr-Moson-Sopron Megyei Közgyűlés Elnökének köszöntője nyitotta meg, beszédében kiemelte az idegen nyelvtanítás fontosságát, módszertanának fejlesztését. Hangsúlyozta, hogy a BIG_inn AT-HU projekt a BIG_AT-HU előzményprojekt kiterjesztése, melynek fókuszában továbbra is a magyar és német nyelvfejlesztés előmozdítása, elősegítése áll. Innovatív és újító szempont a regionális potenciálok, továbbá a digitális, természettudományos és technikai (MTMI) területek bekapcsolása.
Ezt követően Stadtrat Christoph Wiederkehr, oktatásért felelős városi tanácsosának (Bildungsstadtrat Wien), Bécs város alpolgármesterének és Landesrätin Daniela Winkler, Burgenland tartományi tanácsosának videóüzeneteit, majd Landesrätin Christiane Teschl-Hofmeister, Johanna Mikl-Leitner Alsó-Ausztria kormányzójának (Landeshauptfrau) és a Vezető Partner szervezet képviseletében online beszéde hangzott el, akik köszöntötték a hallgatóságot és sok sikert kívántak a BIG_inn AT-HU projekt sikeres megvalósításához.
A politikai köszöntőket követően Halinka Péter, a Nyugat-Pannon Terület- és Gazdaságfejlesztési Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. határon átnyúló projektek igazgatója előadásában hangsúlyozta, hogy a BIG_inn AT-HU projekt partnersége nagyon régióta működik együtt, mivel számos előzményprojektről beszélhetünk, hisz az együttműködés több mint 18 éve valamilyen formában zajlik. A Magyar Statisztikai Hivatal adatai alapján készült szemléletes ábrákon láthattuk, mely idegen nyelvek oktatása zajlik Magyarországon iskolai keretek között, másrészt melyik magyar régióban hogyan oszlik meg az angol és a német nyelvoktatás helyzete. Országos szinten kitűnt az angol nyelv dominanciája, azonban a Nyugat-Dunántúli régióban a német és angol nyelvet tanulók száma szinte azonos, ami nagy jelentőséggel bír, hisz a BIG_inn AT-HU projekt részint ezen a területen zajlik.
A köszöntők után a BIG_inn AT-HU projekt rövid, áttekintő összefoglalóját hallhattuk, Burgenland Tartományból Christine Rammesmayer, valamint az Alsó-Ausztriai Tartományi Kormány Hivatal Óvodai Osztályának, mint Vezető Partner képviseletében Major Andrea és Martina Barnstedt előadásában, amely együttesen mutatta be a projekt kitűzött céljait, tartalmát, célcsoportokat, a projekt megvalósítás részleteit. Hangsúlyos elem volt a projekt keretében óvodások és iskolások részvételével megvalósítandó határon átnyúló partnerségi rendezvények, kirándulások, melyek kivitelezését a projektpartnerség a jelenlegi járványhelyzet okán újra tervezte, ezáltal a regionális potenciálokat szem előtt tartva érdekes helyszínek (pl.: natúrparkok, múzeumok, üzemek stb.) felkutatásával digitális formában kívánja ezeket megismertetni.
A szakmai előadások sorozatát elsőként a Pädagogische Hochschule NÖ képviseletében HS-Prof. Dr. Claudia Mewald Phd. kezdte, akinek az „Egy gyermek, több nyelv. A kisgyermekkori többnyelvűség jelentőségéről és lehetőségeiről” című előadásában hallhattunk érdekes és hasznos ismereteket. Prezentációjában bemutatta, hogy egyidejűleg hogyan lehet több nyelvet megtanulni és hangsúlyozta, hogy idegen nyelven hallani dolgokat nagyon fontos már csecsemőkorban is, majd a mesék világában, azok hallgatásával a gyermek szókincset tud kinyerni. Mindez tovább fejleszthető az intézményi nyelvtanulás keretei között. Ezáltal nagyon fontosnak tartja, hogy elsőként a nyelvet megértse a gyermek, hisz minél több az input, amit már megért, annál előbb elkezdi használni az adott nyelvet.
Soron következő szakmai előadást a Pécsi Tudományegyetem képviseletében Dr. Klein Ágnes tartotta „Talált! Süllyed! Kísérletek második nyelven az óvodában” címmel. Előadásában bemutatta egyrészt a nyelvelsajátítás módszerét az óvodában, miszerint egyre több és egyre hosszabb, összetettebb mondatok szükségesek. Meglátása szerint pl. óvodai kísérletekkel, megfigyelésekkel, vizsgálatokkal egyszerű helyzetekben a különböző témakör szavait és kifejezéseit gyorsan képesek a gyerekek elsajátítani, melyet további szóismerettel kiegészítve, önálló nyelvi output alakul ki. Hangsúlyozta, hogy a nyelvtanulás egy hosszú folyamat mely során megfelelő mértékű szókincs elsajátítása után érdemes a nyelvtani szabályokat tanítani.
A szakmai konferencia záró előadását Dr. Karin Steinertől hallhatták a résztvevők, a Wiener Kinderfreunde képviseletében. Prezentációjában elsősorban a képzés oldaláról mutatta be a nyelvfejlesztést, mely során kiemelte, hogy kutatva tanulni nagyon hatékony, pl. a természettudományok nagy haszonnal kecsegtetnek a nyelvtanulás folyamán. Kiemelt jelentőséggel bír a különböző természettudományi területek és a nyelvtanulás összekapcsolása. Elhangzott, mennyire meghatározó mely életkorban indul a nyelvelsajátítás, hisz a gyerekeknél a pubertás korig beszélhetünk egy érzékeny fázisról, és minél idősebbek vagyunk, annál nehezebb új dolgokat megtanulni, így az iskolába kerüléskor az előzetes nyelvismeret(ek) fontosságát hangsúlyozta.