EU CYCLE - Három jógyakorlat a kerékpáros turizmus népszerűsítésére
A kerékpáros turizmus jógyakorlatai az EU CYCLE projektben
Mivel egyre több európai választja az aktív és fenntartható nyaralást, a kerékpáros turizmus népszerűsége folyamatosan növekszik. A kerékpáros turizmus a helyi közösségek számára előnyös, hiszen évente 44 milliárd euróval és több mint 500 000 munkahellyel járul hozzá az európai gazdasághoz.
Az online tanulmányút során az EU CYCLE projektpartnerei három bevált gyakorlati példát ismertek meg, amelyek kiaknázzák ezen előnyöket azáltal, hogy elősegítik a kerékpáros turizmust a természeti területeken, és összekapcsolják az európai régiókat a kerékpáros turizmus révén.
A pugliai fordulópont
Puglia régió bemutatta az apuliai vízvezeték kerékpáros útvonalát, amely az apuliai vízvezeték főcsatornája mentén futó szervizúton épül, és amely a világ egyik legfontosabb vízépítési munkája, több mint 100 éves múltra tekint vissza. A kerékpárutakból 17 km-t már kiépítettek. A tervek szerint, további 8 km-re jövőre kezdődnek a munkálatok.
„Az apuliai vízvezeték kerékpárút megnyitása a kerékpáros forgalom előtt fordulópontot jelentett Pugliában, mivel Olaszországban sehol sincs hasonló infrastruktúra. A kezdeményezés felkeltette a lakosság figyelmét, felerősítve a kerékpározásban rejlő lehetőségek iránti általános érdeklődést, valamint rávilágított arra, hogy milyen nagy szükség van arra, hogy beintegrálódjon a helyi tömegközlekedési rendszerbe ”- említette Raffaele Sforza, a Puglia régió mobilitási osztályának projektmenedzsere.
Európa összekapcsolása
Fenntartható mobilitás az EuroVelo13 kerékpárút, a vasfüggöny mentén
Polgár Tibor, a Westpannon Nonprofit Kft. képviseletében kifejtette, hogy a projekt fő célkitűzései a kerékpárral történő megközelíthetőség javítása, az európai régiók összekapcsolása, a kerékpározás és a tömegközlekedési kapcsolatok lehetőségeinek megvalósítása, a kerékpározás mint fenntartható közlekedési eszköz népszerűsítése, valamint azoknak a tapasztalatoknak a cseréje, amelyek a kerékpározással és a tömegközlekedéssel kapcsolatos fejlesztésekkel vannak kapcsolatban. A projekten belül kidolgozták a felmérés és az akciótervezés közös módszertanát. A módszertan eszközként és iránymutatásként is használható a regionális útvonalakhoz. A projekt nemcsak az infrastruktúra fejlesztésére összpontosított, hanem az útvonal mentén található szolgáltatásokra is, nevezetesen a fenntartható turizmus és a közlekedés kombinált ajánlataira.
Kerékpáros turizmus a természeti területeken - Krka Bike
470 km kerékpárút a horvát Krka Nemzeti Parkon keresztül. Ernst Fahrenkrug az Európai Kerékpárosok Szövetségétől kifejtette, hogy a Krka Bike kezdeményezés nagyszerű példa a kerékpáros turizmus bevezetésére egy adott természeti területen. Ez a megközelítés más területeken is megismételhető, tekintve, hogy Európa-szerte több mint 120 000 természeti terület található. 14 új kerékpáros körútvonalat hoztak létre, összesen 470 km hosszúságban, amelyek a meglévő utakat, szervíz utakat, valamint a nemzeti parkokban és környékén található ösvényeket használják. A Krka Bike kezdeményezés új turistákat és más célcsoportokat vonzott a parkba, és néhány nappal meghosszabbítja a látogatók tartózkodását is, ami hozzájárul a terület fenntartható fejlődéséhez.