hírek

SMART Pannonia: Tanulmányút a cseh-német-lengyel határtérségbe, határon átnyúló közlekedési szövetségek látogatása

2019. június 25-én a SMART Pannonia "Fenntartható Mobilitás és Elérhetőség Burgenland és Nyugat-Magyarország Regionális Közlekedésének érdekében" projekt keretében tanulmányút indult a cseh-német-lengyel határtérségbe határon átnyúló közlekedési szövetségek működésének megtekintése, megismerése céljából. A 14 fős magyar-osztrák résztvevőkből álló csoportot a projektpartnerek munkatársai, valamint közlekedési szakértők alkották.

Egész napos utazás után érkeztünk meg a tanulmányút elsõ állomására, Drezdába, ahol a VVO (Felsõ-Elba-völgyi Közlekedési Szövetség) marketing osztályának, termékmenedzsere, Martin Schmidt Úr várt minket.

Schmidt Úr vezetésével bejártuk Drezda óvárosát, megtekintettük fõbb nevezetességeit, valamint bepillantást nyerhettünk a belváros közlekedésének sajátosságaiba. A közösen elfogyasztott vacsora alatt kimerítõ tájékoztatást kaptunk a VVO mûködésérõl, a határon átnyúló vasúti kapcsolatok kiépítésérõl, az alkalmazott tarifarendszerrõl.

Június 26-án Schmidt úr kísértében Bad Schandau-n keresztül elutaztunk a cseh Decinbe.

Útközben megismerhettük a festõi Elba-völgyben húzódó, nemzeti parkon átívelõ U28-as vasútvonalat és az azon megvalósított vasútfejlesztéseket.

Berlinben folytattuk utunkat, ahol a VBB (Berlin-Brandenburgi Közlekedési Szövetség) székházában Jürgen Ross úr mutatta be a Szövetség határon átnyúló fejlesztéseit. A különbözõ állomásokon és vonatokon megismerkedhettünk a német vasút utastájékoztató rendszereinek mûködésével és az utasbarát utastájékoztatási módszereikkel.

Június 27-én Bernd Arm úr, a Berlin-Brandenburgi Közlekedési Szövetség Helyi Közlekedési- és Minõségirányítási Központjának osztályvezetõjének vezetésével megtekintettük az elmúlt években átépített és modernizált Ostkreutz pályaudvart.

Ezen a bejáráson megismerhettük, hogy egy korábban kis forgalmú állomásból hogyan lehet megfelelõ infrastruktúrák kiépítésével egy igazi intermodális csomópontot megvalósítani, ahol a közösségi közlekedés szinte minden résztvevõje megtalálható (vonat, villamos, busz).

A lengyelországi Kostrzynbe való utazás során az egyvágányú vasútvonal korábbi szûk keresztmetszeteinek felszámolására megvalósított és folyó fejlesztések kerültek bemutatásra: részben új nyomvonalak, részben második vágány kiépítése.

Kostrzynból Strausbergbe utaztunk, ahol megtekintettük a felújított állomást, valamint az Európában egyedülálló troli kompot.

Június 28-án, egész napos utazást követõen tértünk vissza a projekt vezetõ partnere, a Nyugat-Pannon Nonprofit Kft. által szervezett eseménydús tanulmányútról, melynek során nemcsak hasznos szakmai tapasztalatokkal, hanem új nemzetközi kapcsolatokkal is gazdagodtunk.